Jdi na obsah Jdi na menu
 


BOLESTI HLAVY- Nemoc hysterek?
 
Bolesti hlavy rozhodně nejsou nemocí hysterek a hypochondrů. Je to nemoc jako každá jiná, a proto může mít řadu podob a ještě více příčin. Podle britského deníku The Sun existuje celkem 360 druhů bolesti hlavy. Zajímavé je, že samotný mozek nebolí - nepříjemné vjemy mají většinou původ v podráždění nervů, které provázejí cévy dovnitř lebky. Z toho vyplývá, že bolest hlavy může mít důvod jak uvnitř lebky, tak i na jiném místě těla a nervy ji "dovnitř hlavy pouze přenesou". Některým z různých druhů bolestí hlavy trpí až 93 procent mužů a 99 procent žen.
JAK MŮŽE HLAVA BOLET?
Pár dní či hodin před migrénou můžete mít určité pocity či stavy, po kterých bude záchvat migrény následovat. Mohou to být příznaky jako depresivní nálada, či naopak euforie, ospalost, úzkost, podrážděnost, rozmrzelost, chuť na určitý druh potraviny, nebo naopak nechutenství. Po několika hodinách se dostaví bolesti, nejčastěji jedné poloviny hlavy. Bolest bude nejspíš pulzující (údery kladivem, píchání jehlicemi), nejvíce v oblasti čela, oka či na jednom nebo druhém spánku. Bolest bude provázet pocit nevolnosti, nezřídka přímo zvracení. Nesnesete světlo a i jindy tiché zvuky Vám budou připadat nepříjemné. Bolest trvá od 4 do 72 hodin. Po odeznění bolesti se budete cítit vyčerpaní. Většina lidí usíná. Po probuzení asi nebudete mít žádné obtíže, někdy ještě přetrvává mírná tupá bolest několik hodin či dní.  Při tenzních bolestech hlavy bývá bolest tupá a postupně narůstá. Na rozdíl od migrény nebudete mít pocit tepající bolesti. Je to však bolest neméně otravující. Pocity tlaku "že se Vám ta hlava snad rozskočí" nebo "svíraní obručí kolem hlavy" bývají typické. Můžete mít nepříjemné pocity "bolesti vlasů" i při česání či dotyku. Tyto bolesti trvají od půl hodiny do několika dnů.
 
 
PRVNÍ POMOC   
Klid a navlhčený ručník na čele patří mezi nejjednodušší účinné prostředky k tišení bolesti hlavy. Pomoci může také jemné tření spánků a masáž krku. Trápí-li Vás tenzní bolesti hlavy, pomoci Vám mohou volně prodejné léky potlačující bolest. Mezi nejznámější patří patří kyselina acetylsalicylová (např. Aspirin, Acylpirin, Aspro), ibuprofen (např. Nurofen, Ibalgin, Brufen) a paracetamol (např. Paralen, Ataralgin, Panadol).   Máte-li však záchvat migrény, tak Vám tyto léky pomohou pouze přechodně, anebo vůbec. Správná léčba migrény spočívá v podání léku při prvních příznacích aury nebo záchvatu bolesti. Lék má za úkol co nejrychleji utlumit záchvat a potlačit i všechny doprovodné příznaky (zvracení, nevolnost a jiné). Zároveň musí mít co nejméně nežádoucích účinků a fungovat i v případě dlouhodobého podávání.
 
U LÉKAŘE
Kdy je třeba vyhledat lékaře? Jak poznáte, že je Váš stav závažný? Hranici mezi "banálními" a vážnějšími bolestmi hlavy můžeme sami najít jen obtížně. Obecně lze snad říci, že lékaře je vhodné vyhledat v případě, kdy Vás bolesti hlavy obtěžují do takové míry, že to má negativní dopad na Vaše běžné denní aktivity.    Vzpomeňte si na všechny detaily. Zásadní je přesný popis charakteru bolesti, její intenzity a umístění. Určitě existuje místo, kde je bolest nejsilnější nebo kde vznikla (takových míst může být i víc). Bolest hlavy je často spojena s celou řadou doprovodných příznaků. Změny v kvalitě vidění, občasné zavrávorání nebo pády, pocit na zvracení nebo třeba až příliš nápadné zapomínání, to všechno jsou věci, o kterých musí lékař vědět.  Neměl by Vás překvapit ani dotaz na zdravotní stav Vašich rodičů, prarodičů a sourozenců. Bolesti hlavy, zejména typu migrény, jsou totiž velmi často dědičné.  Z ordinace lékaře můžete odcházet s receptem nebo třeba "jen" doporučením jak se dále chovat, na co se soustředit a čeho se vyvarovat. Tak jako u většiny chorob, je i u bolestí hlavy základem úspěchu změna životosprávy. Společně s psychoterapií a relaxačními technikami může přispívat k podstatné redukci počtu záchvatů. Zkuste správný režim dodržovat a sami uvidíte.
CO MŮŽETE SAMI
Myslíte si, že můžete migrénu ovlivnit? Existuje prevence? Ano, migrénu, jako většinu nemocí, můžete ovlivnit. Co tedy děláte špatně? A jak si můžete sami pomoci? Tak zaprvé, stres. Ten na nás může zaútočit kdykoliv a kdekoliv. Zkuste se mu vyvarovat, konfliktní situace řešte nejlépe ihned.   Zamyslete se také nad Vaším jídelníčkem.Existuje totiž řada potravin, které obsahují látku způsobující záchvaty migrény. Patří mezi ně hlavně čokoláda a plesnivé sýry. Snažte se také jíst pravidelně. Alkohol pijte střídmě. Dejte pozor na červené víno, může ovlivňovat frekvenci záchvatů! Nejen od migrény, ale celkově se Vašemu tělu uleví, přestanete-li kouřit.   Nesmíme zapomenout ani na tak důležitou věc, jakou je spánek. Bylo zjištěno, že nejen nedostatek, ale naopak přebytek spánku úzce souvisí s rozvojem bolestí hlavy. Ideální doba spánku je pro dospělého člověka 6,5 hodiny denně. Deprese a úzkosti svěřte do rukou lékaře. Jsou často provázené migrénou, psychoterapie a relaxační techniky Vám mohou významně ulehčit život.
A to nejdůležitější na závěr. Nekonzumujte nadbytek léků, aniž byste se poradili s lékařem. Návyk na léky může být významným a těžko odstranitelným faktorem vzniku chronických bolestí hlavy.