Jdi na obsah Jdi na menu
 


Proč je severská chůze (nordic walking )lepší než obyčejná bez holí?
 
 
Severská chůze neboli nordic walking je kondiční pohybová aktivita, která má všestranný vliv na člověka a hlavně velmi pozitivní vliv na jeho zdraví. Ve srovnání s normální chůzí (chůze bez holí) je přibližně o 22 % vyšší energetický výdej, o 16 % vyšší tepová frekvence a je zapojeno 90 % svalů celého těla.
Tím se stává nordic walking mnohem efektivnější než normální chůze. Je to jedinečný prostředek ke snižování váhy, zvyšování fyzické kondice, zlepšení držení těla a úlevě bolestí zad. Díky pohybu v přírodě je výborným prostředkem pro relaxaci, je možno chodit v párech nebo skupinkách, a pak se takováto „procházka" stává společenskou událostí. Pro starší lidi jsou hole při chůzi v terénu oporou.
 
Je vhodná pro všechny?
Je vhodná pro všechny věkové i výkonnostní kategorie, od zdatných sportovců až po rekonvalescenty. Tato pohybová aktivita je vhodná pro muže i ženy, pro ty, kteří mají rádi pohyb a pobyt v přírodě a chtějí zlepšit svoji kondici.
 
Jaké základní vybavení potřebujeme?
Základním nástrojem severské chůze jsou speciální hole. Nepohodlná hůlka a případná špatná technika může způsobit „stresové" poškození a bolest, a snížit tak zájem o aktivitu z dlouhodobého hlediska. Z těchto důvodů je nutno už při konstrukci zohlednit specifické požadavky této aktivity. Hůl pro severskou chůzi by měla být v prvé řadě bezpečná.
 
Rukojeť hole by měla být ergonomická (vhodného tvaru pro držení), vyrobena z příjemných materiálů (např. směsi gumy či korek), což hraje roli z hlediska dlouhodobého používání. Správně vyrobená rukojeť (s navázáním na kvalitní, vibrace absorbující materiál těla hůlky) minimalizuje vibrace, které přecházejí na ruku, zápěstí, loket a rameno.
Tělo hole musí být dimenzováno na nárazy a tlaky, kterým je vystavováno nejen při chůzi, ale zejména při cvičeních, která jsou se severskou chůzí spojena. Tělo musí být pevné, ale ohebné, materiál musí vydržet kolísající zatížení v proměnlivém terénu. Pružnost je důležitá pro ochranu před přetížením ramenního pletence a krční páteře. Jako optimální se jeví použití uhlíkových vláken či lehkých kompozitních materiálů s patřičnými vlastnostmi (použití běžných lyžařských holí je v tomto ohledu problematické - málo pruží a nebo nejsou dostatečně odolné proti nárazům na tvrdém terénu). Dalším důležitým kritériem holí je hmotnost, při chůzi bychom jejich váhu v rukou takřka ani neměli vnímat.
 
Koncový kovový hrot slouží k zapichování a odrážení od povrchu, u lepších holí je nakloněn dopředu pod úhlem 5-10°, aby dobře přilnul k terénu, špička hrotu je vydutá dovnitř proti podkluzování. Součástí výbavy k tomuto ocelovému hrotu je takzvaná „botička", gumová násada (u lepších holíš protiskluzovou úpravou), která se používá na tvrdé povrchy jako je asfalt, kdy tlumí nárazy a částečně je absorbuje.
 
Jak stanovíme správnou délku holí?
Pro stanovení správné délky holí je důležité brát v úvahu výšku postavy, délku končetin, fyzické předpoklady, stupeň praxe v severské chůzi a dlouhodobější cíle.
►        Nejjednodušší a zároveň nejpraktičtější metodou jak určit správnou délku hole je postavit se rovně zpříma, hůl směřuje kolmo k zemi, hrot je zapíchnutý a úhel mezi předloktím a paží svírá 90°. Ten, kdo má větší zkušenost se severskou chůzí neboje fyzicky zdatnější, může mít pro zvýšení efektivnosti hole delší (řádově o několik centimetrů).
►        Jiný způsob je odečtení 50 cm od výšky postavy.
►        Literatura se ještě zmiňuje o jednom způsobu, když násobíme výšku postavy konstantou 0,72 (v praxi nerozhodující).
 
Zdroj: 100+1 otázek a odpovědí o chůzi, nakladatelství Grada