Jdi na obsah Jdi na menu
 


16 důvodů proč jíst rýži

Domovem rýže je tropická jižní Asie. Vedle pšenice a žita je rýže nejdůležitější obilovinou světa, která poskytuje potravu skoro polovině světa. Nehodnotnější je přírodní hnědá rýže (rýže Natural). Loupaná bílá rýže je zbavena povrchových vrstev obsahujících minerály a B vitamíny. V zbylém zrnu je velký obsah sacharidů a malé množství bílkovin. Tzv. Parboiled rýže má uchováno 80 % cenných živin. Zde jsou důvody, proč je rýže tolik ceněna:

1. Rýže je lehce stravitelná, nepůsobí plynatost a je tudíž vhodná pro výživu dětí, starých lidí a pro lidi s žaludeční, žlučníkovou či pooperační dietou.

2. Rýže neobsahuje cholesterol.

3. Rýže neobsahuje lepek (gluten) a proto je vhodnou potravinou pro lidi s alergií na lepek (celiakií).

4. Hrnek uvařené rýže obsahuje pouze 150 kalorií.

5. Díky obsahu minerálních látek a vitamínů je hnědá rýže ideální potravinou pro zdravé vlasy, nehty, kůži a kosti.

6. Rýže je bohatá na slizotvorné substance, což má význam pro léčbu zažívacích potíží a střevních onemocnění.

7. "Rýžový sliz" pomáhá zmírnit průjem. K tomu účelu je vhodné uvařit 25 g rýže v 1 litru vody.

8. Konzumování rýže zlepšuje stav kůže při lupence.

9. Rýže obsahuje 8 esenciálních aminokyselin. Pokud uvaříme rýži s luštěninami (např. čočkou, hrachem či sójou), získáme plnohodnotný zdroj bílkovin.

10. Rýže podporuje vylučování vody a zplodin metabolismu přes ledviny.

11. Škrob v bílé i hnědé rýži se tráví a absorbuje pomalu a při tom trvale uvolňuje do krve glukózu, což pomáhá kontrolovat hladinu krevního cukru. To je výhodné u lidí trpících cukrovkou či hypoglykemií (sníženou hladinou krevního cukru).

12. Rýže pomáhá snižovat riziko rakoviny tlustého střeva, prsu a prostaty.

13. Konzumace rýže snižuje krevní tlak.

14. Vývar z rýže pomáhá při vysokých teplotách a zánětech.

15. Působí preventivně i léčebně proti ledvinovým kamenům kalciového typu.

16. Podle makrobiotiky patří hnědá rýže mezi energeticky vyrovnané potraviny, tudíž není ani extrémně stahující či rozpínavá.

Autor: mk